سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 30825
کل یادداشتها ها : 154
خبر مایه


گفتار ششم ) حضرت یعقوب فرزند حضرت اسحاق ع

    در این بخش[1] تا کنون در مواردی به این موضوع اشاره شد که خدای یکتا در قبال مسلمانی و مومن بودن حضرت ابراهیم ع، به وی آن هم به واسطه ی رسولانش یا همان فرشتگان، اسحاق و یعقوب را مژده و در نهایت عطا نمود و آنان را از انبیاء قرار داد[2]؛ و لذا هم اکنون به لحاظ ارتباط موضوع، در این گفتار پس از حضرت اسحاق ع به دیگر برگزیده ی خداوند یکتا که برابر آیه ی 71 هود حضرت یعقوب ع فرزند او باشد، هر چند گزیده انشاءالله پرداخته خواهد شد.

1 – اینکه بدون هیچ فرق گذاشتنی، باید از مومنین به رسولان خدا بدون هیچ فرق گذاشتنی و آنچه که بر آنان از جمله حضرت یعقوب ع نازل شده است، بود و در این راه تسلیم امر خدا و به عبارت دیگر مسلمان برای او بود و نه کس دیگر.: « قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ عَلَیْنَا وَمَا أُنْزِلَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَالأسْبَاطِ وَمَا أُوتِیَ مُوسَى وَعِیسَى وَالنَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ? آل عمران / 84? » . 

2 – اینکه بر تمامی رسولان خدا از حضرت نوح ع تا حضرت رسول خاتم ص که حضرت یعقوب ع نیز در زمره ی آنان است از سوی او یعنی " الله " وحی می شده است و لذا باز باید مومن به این امر بود: « إِنَّا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ کَمَا أَوْحَیْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِیِّینَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَوْحَیْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَعِیسَى وَأَیُّوبَ وَیُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَیْمَانَ وَآتَیْنَا دَاوُودَ زَبُورًا ?163 نساء? » .  

3 – اینکه خدای یکتا پس از بخشیدن اسحاق و یعقوب ع به ابراهیم ع و آنان را از شایستگان قرار دادن، بدان سه پیامبر؛ " امامت " را نیز داد تا به امر حضرتش مردم را راهنمایی کنند و برابر وحی الاهی کارهای خیر کنند و بر پا دارنده ی نماز و پرداخت کننده ی زکات باشند و فقط خدای یکتا را بپرستند: « وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ نَافِلَةً وَکُلًّا جَعَلْنَا صَالِحِینَ ?72? وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءَ الزَّکَاةِ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ ?73? . » ( سوره ی انبیاء ).  

    و تمام اینها یعنی اینکه هدایت تنها به دست خدا و برابر فضلش به هرکس عطا کند بدستور او است که دیگران را به راه راست هدایت می کنند. و دیگر اینکه خدای یکتا تنها انجام کارهای نیکو را وحی و در واقع امر می کند همانگونه که ابراهیم ع با بت پرستی مبارزه و پدر و قومش را به یکتا پرستی دعوت کرد و مسلما و بدون تردید اسحاق و یعقوب نیز به یکتا پرستی دعوت می کردند و خود نیز یکتا پرست بوده اند. یعنی خدای یکتا را می پرستیده اند. و سوم اینکه به پیروی از آنها که کلام مقدس الاهی است باید از عاملین به دو فریضه ی نماز و زکات بود و در نهایت اینکه تنها خدای یکتا را پرستش کرد و نه کسی جز او را . پس نتیجه اینکه این سه یعنی حضرت ابراهیم، اسحاق و یعقوب ع نه تنها پیامبر خدا بودند، بلکه همه از " ائمه " نیز بوده اند و لذا روشن میشود که " امامِ " برگزیده از سوی خدای یکتا، به امر او کارش این است که مردم را به راه راست هدایت کند و برابر وحی اش کارهای خوب انجام دهد و عامل به نماز و زکات باشد و فقط خدای یکتا را بپرستد.

4 – اینکه این سه پیامبر و امام نه تنها خود از مسلمانان برای خدای یکتا بوده اند، بلکه فرزندان خود را نیز بر مسلمانی به خدا و اینکه تنها او را بپرستند، وصیت و سفارش می کرده اند؛ همانگونه که خود اینگونه ، یعنی پرستش کننده ی خدای یگانه و مسلمان برای او بوده اند؛ تا اینکه مبادا فرزندانشان بمیرند و مسلمان از دنیا نروند.

   پس نتیجه اینکه این سه نبی خدا، در قبال فرزندان خود هم تا دم مرگ که گریزی از آن برای بشر نیست؛ احساس مسئولیت و ابلاغ وحی و آنچه بدانان نازل می شده است می کرده اند و لذا مومنین نیز باید اینگونه باشند که هر کس و هر قومی بار خود را بر خواهد داشت. پس باید آیات خدا را به همه از جمله فرزندان و خویشان رساند و اتمام حجت کرد و صد البته که خود نیز باید از پیروی کنندگان آیات خدای یگانه بود و پس از عمل ، آن آیات را ترویج و تبلیغ کرد و ...: « وَ وَصَّى بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَیَعْقُوبُ یَا بَنِیَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى لَکُمُ الدِّینَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ?132? أَمْ کُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ یَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِیهِ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِی قَالُوا نَعْبُدُ إِلَهَکَ وَإِلَهَ آبَائِکَ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ إِلَهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ?133? تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَلَکُمْ مَا کَسَبْتُمْ وَلا تُسْأَلُونَ عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ ?134? ». ( سوره ی بقره ) .

5 – اینکه خدای یکتا می فرماید که ابراهیم ع و اسحاق ع و یعقوب ع و اسباط یا فرزندان او، یهودی یا نصرانی نبوده اند بلکه امتی پیش از این دو بودند که آنان یکتا پرست بودند و از مشرکین نبودند و لذا هر کس بار خود را بر می دارد. در واقع خدای یکتا ادعای یهود و نصارا را که آن انبیای مذکور را از کیش خود می دانسته اند رد و هر کس و امتی را متوجه اعمال خودش نموده است تا آیات خدا را بشنود و فرمان ببرد و مبادا اینکه پس از آمدن حجت و هدایتش باز رو به شرک ببرند و از ستمکاران شوند. والله اعلم. « أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَالأسْبَاطَ کَانُوا هُودًا أَوْ نَصَارَى قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ?140? تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَلَکُمْ مَا کَسَبْتُمْ وَلا تُسْأَلُونَ عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ ?141? » . ( سوره ی بقره ) .

    پس روشن می شود که حضرت یعقوب ع فرزند حضرت اسحاق ع و نواده ی حضرت ابراهیم ع از برگزیدگان خدای یکتا به عنوان نبی و امام بوده که به وی وحی می شده است و او هم از یکتا پرستان و عمل کنندگان به وحی الاهی بوده است و به امر او قوم خود را به یکتاپرستی دعوت و هدایت می کرده و بنابراین خدا او را از شایستگان قرار داده است؛ امری که بایسته است به عنوان یک مومن بدان ایمان آورد و تسلیم امر خداوند بود.



[1] - بخش هفتم – حضرت ابراهیم ع .

[2] - آیات 49 مریم و 27 عنکبوت و 71 هود و 84 انعام .






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ