سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 30823
کل یادداشتها ها : 154
خبر مایه


4 ) الف : « وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْیَمَ مَثَلا إِذَا قَوْمُکَ مِنْهُ یَصِدُّونَ (57) وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَیْرٌ أَمْ هُوَ مَا ضَرَبُوهُ لَکَ إِلا جَدَلا بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ (58) إِنْ هُوَ إِلا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَیْهِ وَجَعَلْنَاهُ مَثَلا لِبَنِی إِسْرَائِیلَ (59) وَلَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَا مِنْکُمْ مَلائِکَةً فِی الأرْضِ یَخْلُفُونَ (60) وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ (61) وَلا یَصُدَّنَّکُمُ الشَّیْطَانُ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ (62) وَلَمَّا جَاءَ عِیسَى بِالْبَیِّنَاتِ قَالَ قَدْ جِئْتُکُمْ بِالْحِکْمَةِ وَلأبَیِّنَ لَکُمْ بَعْضَ الَّذِی تَخْتَلِفُونَ فِیهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِیعُونِ (63) إِنَّ اللَّهَ هُوَ رَبِّی وَرَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ (64) فَاخْتَلَفَ الأحْزَابُ مِنْ بَیْنِهِمْ فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْ عَذَابِ یَوْمٍ أَلِیمٍ (65 زخرف)» با توجه به آیات 66-89 .

ب ) « وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَرَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ (36) فَاخْتَلَفَ الأحْزَابُ مِنْ بَیْنِهِمْ فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ یَوْمٍ عَظِیمٍ (37) أَسْمِعْ بِهِمْ وَأَبْصِرْ یَوْمَ یَأْتُونَنَا لَکِنِ الظَّالِمُونَ الْیَوْمَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ (38) وَأَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ الأمْرُ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ وَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ (39) إِنَّا نَحْنُ نَرِثُ الأرْضَ وَمَنْ عَلَیْهَا وَإِلَیْنَا یُرْجَعُونَ (40 مریم) ».

    این آیات کریمه می رساند که عیسی ع نه تنها پسر مریم که بنده ی خدا نیز بود و می باشد که از نعمت او برخوردار و برای بنی اسراییل مثلی قرار داده شده و آفرینش او نشانه ای از بر پا شدن " رستاخیز " است که هیچ تردیدی در آن نیست که رسالت او هم این بوده که بنی اسراییل را به اذن الاهی به راه راست هدایت کند و متوجه اصول توحید و نبوت و معاد و نیز تقوی الله نماید و بدانان بگوید که پروردگار همه یکی و آن الله است و ... اما این دو قوم یعنی یهود و نصارا به عنوان احزاب؛ در آن و البته پس از آمدن حق در قرآنِ فرو فرستاده شده بر حضرت محمد ص اختلاف و در واقع به خود ستم کردند که این ستمکاری عذاب دردناک الاهی را برایشان در پی دارد. به هر جهت باید دانست و ایمان محکم داشت که میراث آسمانها و زمین و آنچه در آن است همه و همه برای خداوند یکتاست و بنابراین باید از روز حسرت بیم داشت و از خشم خدا به خاطر گناهان و خودخواهی ها و ... غافل نبود. که پس از مرگ هیچ جایی برای جبران نیست و تنها افسوسش می ماند که کاش تا زنده بودیم فرمان خدا را می بردیم و پیروی آیاتش را می کردیم و ...

      پس نتیجه اینکه عیسی ع پسر مریم؛ بنده و فرستاده ی خدا و به عنوان مثالی برای بنی اسراییل بود که باید البته بدان ایمان داشت که جز این نمی باشد.

5 ) «وَقَفَّیْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَیْنَاهُ الإنْجِیلَ فِیهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِینَ (46) وَلْیَحْکُمْ أَهْلُ الإنْجِیلِ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِیهِ وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (47 مائده) »با توجه به آیات 41-50 .

   این آیات کریمه دلالت بر این دارد که عیسی ع پسر مریم س؛ از جمله رسولانی بوده که پس از حضرت موسی ع برای بنی اسراییل بر انگیخته شده، رسولی که هم تصدیق توراتِ داده شده به موسی ع را نموده و هم اینکه به خود وی کتاب انجیل داده شده که همانند تورات برخوردار از هدایت و نور و پند برای پرهیزگاران است و لذا اهل انجیل باید همانند اهل تورات تنها بر اساس آنچه که بر موسی ع و عیسی ع از سوی خداوند فرو فرستاده شده است ؛ حُکم کنند و نه بر اساس کتاب و یا سخنی جز آن از جانب غیر خدای یکتا. چرا که نتیجه ی این کار یعنی حکم کردن بر اساس غیر تورات و انجیل فرستاده شده بر موسی ع و عیسی ع چیزی حز ستمگری و فسق نخواهد بود. چه آنکه رسول خاتم ص نیز مامور به این شده که تنها بر اساس آیات قرآن بین این دو گروه که اهل کتابند حُکم کند و نه بر اساس هوای نفس آنان. که همانا نیکوتر از حُکم خدا برای اهل یقین، حُکمی و جود ندارد.«أَفَحُکْمَ الْجَاهِلِیَّةِ یَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْمًا لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ (50 مائده)».

   نتیجه اینکه همه از اهل کتاب و نیز مومنین ، تنها و تنها باید بر اساس کتب الاهی تورات و انجیل و قرآنِ فرو فرستاده شده از سوی خداوند بر سه پیامبر اولواالعزم خود یعنی حضرت موسی ع، حضرت عیسی ع و حضرت محمد ص؛ حُکم و عمل نمایند و نه سخنی و کتابی جز آن .که نتیجه اش در این صورت یعنی نافرمانی از آیات خدا، چیزی جز فسق و ستم گری نخواهد بود: «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتَابِ وَمُهَیْمِنًا عَلَیْهِ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَکَ مِنَ الْحَقِّ لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِنْ لِیَبْلُوَکُمْ فِی مَا آتَاکُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ (48) وَأَنِ احْکُمْ بَیْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ یَفْتِنُوکَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُصِیبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ کَثِیرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ (49 مائده)» .

6 ) در مطالب این گفتار ( پنجم ) گذشت که بسیاری از بنی اسراییل در قبال بینات الاهی داده شده به عیسی ع؛ راه ستم بر خود را در پیش گرفتند؛ مبنی بر اینکه آن معجزات عیسی ع را ، سحر و جادوی آشکار تلقی کردند و یا آنکه در رابطه با حضرت عیسی ابن مریم س دچار انحراف شدند و ...؛ حال باید دید که عاقبت دست کم دنیایی این کار و باور آنان چه بود و برای کسانی که هنوز بر این باورند چه خواهد بود؛ و بدیهی است که این از وظیفه ی مومنین است که آیات خدا را بر اهل کتاب بخوانند تا آنان متذکر و با عنایت الاهی که به راه راست هدایت شوند که همانا او دانای به هدایت یافتگان است. و نکته ی دیگر اینکه در این رابطه باید گفت که آخرت به لحاظ نتیجه ی هر عملی جای خود دارد و تنها خداوند یکتا از آن آگاه است و همه را از آنچه که بودند و می کردند آگاه و با خبر خواهد ساخت.

 الف/6 ) یکی از نتایج نافرمانی و تعدی کافران بنی اسراییل این بود که آنان به زبان داوود ع که شرحش گذشت و نیز عیسی ابن مریم ع؛ مورد لعن و نفرین قرار گرفتند. « لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُدَ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذَلِکَ بِمَا عَصَوْا وَکَانُوا یَعْتَدُونَ (78) کَانُوا لا یَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْکَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا کَانُوا یَفْعَلُونَ (79مائده)»با توجه به آیات 80-82 .

ب/6 ) و دیگر اینکه به خاطر کفرشان در زمینه های نقض پیمان؛ کفر به آیات الاهی، کشتن پیامبران خدا به ناحق و گفتن اینکه دلهایشان در زنجیز و غلاف است؛ بر دلهای آنان از سوی خداوند یگانه ی دانا و توانای به تمام امور؛ مُهر خورد تا آن حد که تنها عده ی کمی از آنها از مومنین اند: «فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِیثَاقَهُمْ وَکُفْرِهِمْ بِآیَاتِ اللَّهِ وَقَتْلِهِمُ الأنْبِیَاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیْهَا بِکُفْرِهِمْ فَلا یُؤْمِنُونَ إِلا قَلِیلا (155 نساء)» .

    نتیجه گیری این گفتار ( پنجم )

   اینکه عیسی پسر مریم س، بنده و فرستاده ی خدا بر قوم بنی اسراییل با بینات و معجزاتی بود که هم تصدیق تورات موسی ع می کرد و هم کتاب انجیل به او داده شد تا به واسطه ی رسالتش ، آنان دست از کفر و تعدی بردارند و راه ایمان و تقوای الاهی و اطاعت از او را در پیش گیرند تا از رستگاران شوند. اما واکنش بسیاری از آنها این بود که معجزات و بینات عیسی ع را جادوی آشکار دانستند و بدان کافر شدند و بنابراین مورد لعن و نفرین آن حضرت به خاطر کفرشان شدند. جان سخن اینکه عیسی مسیح ع؛ " عبدالله " ، " ابن مریم " و " رسول الله" است که رسالتش مرتبط با بنی اسراییل بوده و ... بنابراین به عنوان یک مومن باید به این موضوع نیز ایمان حقیقی و کامل داشت .






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ