سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 10
کل بازدید : 31313
کل یادداشتها ها : 154
خبر مایه


گفتار چهارم) حضرت الیاس ع

    از دیگر رسولان خداوند یکتا که در این بخش بدان پرداخته خواهد شد؛ حضرت الیاس ع است.

« وَإِنَّ إِلْیَاسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ ?123? إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَلا تَتَّقُونَ ?124? أَتَدْعُونَ بَعْلا وَتَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخَالِقِینَ ?125? اللَّهَ رَبَّکُمْ وَرَبَّ آبَائِکُمُ الأوَّلِینَ ?126? فَکَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ ?127? إِلا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ ?128? وَتَرَکْنَا عَلَیْهِ فِی الآخِرِینَ ?129? سَلامٌ عَلَى إِلْ یَاسِینَ ?130? إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ?131? إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِینَ ?132صافات?» .

   آیه ی 123 صافات اشاره به این دارد که خدای یکتا؛ آن حضرت را از رسولان خود ذکر نموده که لازم است بدان ایمان آورده شود، به نحوی که برابر آیات بعد طی رسالتشْ قومش را به پرهیزگاری و خواندن خدای یکتا که بهترین آفرییندگان یا « احسن الخالقین » و پروردگار قومش و پدرانشان می باشد فراخوانده و اینکه از غیر " الله " را که بت « بعل » باشد به عنوان خدای خود نخوانند.

 پس با این مطالب روشن می شود که قوم الیاس، بت پرست بوده اند. به هر جهت این قوم برابر آیات فوق، حضرت الیاس را تکذیب کردند و خشم خدا را به جز شایستگان از این قوم بر خود خریدند، اما از سوی دیگر خدای یکتا نام نیکو از الیاس ع در « آیندگان » گذاشت چه آنکه او از نیکوکاران و گروندگان بود، و تمام اینها یعنی گام برداشتن در راه خدا. و لذا مومنین باید آیات خدا را بر مشرکان به ویژه بت پرستان جهان بخوانند تا دست از شرک به خدای یگانه بردارند و با عنایت الاهی ضمن ایمان آوردن به راه راست هدایت و بدنبال آن رستگار شوند که همانا او به هدایت یافتگان داناتر است.

گفتار پنجم ) نتیجه گیری گفتار اخیر

1 – اینکه حضرت الیاس ع هم از پیامبران و رسولان تبلیغی خداوند یگانه بوده است.

2 – اینکه روشن می شود ، " بت پرستی " ؛ شرک به خدای یگانه و عین گمراهی روشن است چرا که خداوند هیچ حجت و سلطانی در بت پرستی قرار نداده است؛ خواه تعداد آنها بیش از دو بت باشد آنگونه که خدای یکتا برای چنین اقوامی همانگونه که شرحش گذشت دو پیامبر اولوا العزم خود یعنی حضرت نوح ع و حضرت ابراهیم ع را فرستاد تا دست از این عمل ناشایست بردارند؛ و خواه این بت پرستی تنها در یک بت خلاصه شود که مختص قوم الیاس و نامش بعل بود که خدای یکتا به شرح فوق آن حضرت را برایشان فرستاد تا این گروه نیز بدانند و ایمان بیاورند که منظور از " یکتا پرستی "، پرستش یک بت به نام بعل نیست که آن هم از هیچ حجتی برخوردار نیست؛ بلکه منظور این است که باید پرستشگر خدای یگانه ای باشند که بهترین آفرینندگان و در واقع همان « الله » یا « احسن الخالقین » است. و گذشته از این امر این که باز باید تنها خدای یکتا یا همان " الله " را بخوانند، چرا که تنها او است که شنونده ی دعاها و اجابت کننده ی آنهاست و نه کسی جز او.

   پس نتیجه اینکه منظور از « یکتا پرستی » ؛ پرستش خدای یگانه یا همان " الله " است و نه کسی جز او. هر کس و هر چیزی که می خواهد غیر از او باشد، چرا که این امر یعنی پرستش غیر خدای یگانه ؛ شرک است.

   به هر جهت خدای یکتا پیرامون این مهم یعنی " احسن الخالقین " بودنش آن هم با بیان چند و چون آفرینش آدمی، اینگونه می فرماید: : «لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِینٍ ?12? ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَکِینٍ ?13? ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ ?14? ثُمَّ إِنَّکُمْ بَعْدَ ذَلِکَ لَمَیِّتُونَ ?15? ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تُبْعَثُونَ ?16 مومنون? ». 

3 – اینکه خدای یکتا ، حضرت الیاس ع را در زمره ی شایستگان قرار داده است؛ یعنی از همان کسانی که در سلامِ نماز بر آنان درود فرستاده می شود:« وَزَکَرِیَّا وَیَحْیَى وَعِیسَى وَإِلْیَاسَ کُلٌّ مِنَ الصَّالِحِینَ ?85? » .

 

با سپاس بی کران خدای یکتا را به خاطر این منت و نعمت های بی شمارش که برایم ارزانی داشته و به من بخشیده است و خواستار فزونی آن از جانب حضرتش جل عظمته می باشم. 16/بهمن/1396 .






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ