سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 22
کل بازدید : 31018
کل یادداشتها ها : 154
خبر مایه


گفتار سوم: پیرامون ائمه ی اطهار ع

 مرتبط با اینکه موضوعات ولایت مومنین و امامت در آیات قرآن کریم از آنها ذکر به میان آمده است اشاراتی شد و نیز اینکه علی ع ولی مومنین پس از رسول اکرم ص و پس از وی یازده امام از ذریه ی او هستند هم اشاره شد؛ حال قصد بر این است تا به صورت خیلی گزیده بیان شود که چرا دوازده امام و ولی؛؟ که در پاسخ باید گفت در جاهایی از قرآن واژه ی دوازده نیز به کار رفته است : بر انگیختن دوازده سالار برای قوم بنی اسراییل از سوی خداوند : «وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیبًا وَقَالَ اللَّهُ إِنِّی مَعَکُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَآتَیْتُمُ الزَّکَاةَ وَآمَنْتُمْ بِرُسُلِی وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا لأکَفِّرَنَّ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَلأدْخِلَنَّکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ فَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِیلِ (12) فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِیثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیَةً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ وَلا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلا قَلِیلا مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (13 مائده) ». // و قرار دادن دوازده ماه برای یکسال : «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلا تَظْلِمُوا فِیهِنَّ أَنْفُسَکُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِکِینَ کَافَّةً کَمَا یُقَاتِلُونَکُمْ کَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ (36 توبه)» و .... از این جمله اند.

 از سوی دیگر شاید این پرسش پیش بیاید که چرا امام دوازدهم عج از نظر ها غایب و چگونه دارای این طول عمر است؛ آن هم تا آن هنگام که خداوند بخواهد و ظهور ایشان را برساند؟ در پاسخ بدواً باید گفت که این طول عمر به این بر می گردد که خداوند یکتا بدون هیچ تردیدی بر هر چیزی تواناست؛ که نمونه های این امر طول عمر حضرت نوح تا نهصد و پنجاه سال است: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلا خَمْسِینَ عَامًا فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ (14) ». و خواب اصحاب کهف که تا سیصد و اندی سال بود: «وَلَبِثُوا فِی کَهْفِهِمْ ثَلاثَ مِائَةٍ سِنِینَ وَازْدَادُوا تِسْعًا (25)». که همه از قدرت خداوند ناشی شده است و بنابراین بدینگونه است در رابطه با امام دوازدهم ابا صالح المهدی عج که همه و همه ی اینها از امور خارق العاده از جانب خداوند یگانه است و دلیلی بر حقانیت الاهی بودن رسالت و امامت آنها می باشد . در واقع هر آنچه را که خداوند یکتا اراده کند کافی است به آن بگوید باش پس می شود :«إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ (82) فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (83 یاسین). که همانا او هر روز در کاری است: یَسْأَلُهُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ (29) فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ (30 رحمان)

   و اما مورد دیگر اینکه اگر روند قرار دادن ائمه از سوی خداوند یکتا بدون غایب نمودن ولی عصر عج ادامه پیدا می کرد؛ به عنوان یک امر بدیهی، روشن است که سرنوشت آنان نیز چیزی جز زندان و شهادت نبود؛ زیرا که آنان نیز بشری بودند. پس هیچ کار خداوند حتا مرتبط با امر غیبت امام زمان عج تا آن زمان که او بخواهد و اراده اش بر ظهور آن جناب قرار گیرد،بی حکمت نبوده و نیست.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ