سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 30829
کل یادداشتها ها : 154
خبر مایه


< 1 2

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم.

بخش هفدهم: ولایت و امامت

 

 پیش گفتار

    در بخش پیش گذشت که حضرت محمد ص ؛ که بدان ایمان داریم؛ خاتم النبیین است، یعنی رسولی الاهی که دیگر پس از او برای هیچ قوم و امتی، نبی و پیامبری از سوی خداوند نخواهد آمد که دارای شریعتی از دین اسلام باشد و به او همانند انبیا تا خاتم النبیین ص وحی و یا کتابی داده شود و ...

   البته بایسته است گفته شود دلیل این مدعی که باز بدان ایمان داریم کلام مقدس الاهی است؛ که چنانچه به آیات نخستین سوره ی مبارکه ی بقره خوب نگریسته شود دیده خواهد شد که خداوند یکتا فرموده که این " کتاب " یعنی قرآن که هیچ تردیدی در آن نیست، برای " پرهیزگاران " مایه ی هدایت و راهنمایی است و سپس ضمن بیان صفات چنین گروهی به این امر اشاره می کند که آنان یعنی پرهیزگاران کسانی هستند که به آنچه که به تو یعنی رسول اکرم ص و نیز رسولان پیش از تو نازل و فرو فرستاده شده، ایمان می آورند و به آخرت هم یقین دارند[1]. در واقع این خود از یک سو دلیلی بر این است که وقتی امری به اصطلاح با گفتن اینکه « ... و آنان ( پرهیزگاران) کسانی اند که به آنچه به تو و پیش از تو نازل شده ایمان می آوزند و ... » ؛تخیصص به رسول اکرم ص می خورد؛ بنابر این به این نتیجه و باور و صد البته پایبندی می رسیم که : پس از خاتم النبیین ص پیامبری از جانب خدا برای کسی نخواهد آمد. همانگونه که در این پانزده سده ی ه ق نیامده است. از سوی دیگر باز به این نتیجه می رسیم که مومنین تنها باید بر اساس کلام مقدس الاهی که همه در قرآن کریم است به پیش بروند و البته از پرهیزگاران و نیکوکارن و ... باشند تا از هدایت و نور و بشارت و رحمت و ... قرآن بهره مند شوند و در عین حال نسبت به ترویج و تبلیغ آیات خدا برای مردم مبادرت نمایند و ...؛ همینطور است دلیل دیگر در این زمینه آیه ی 2 سوره محمد ص، مبنی بر اینکه خداوند یکتا در گذشتن از بدیها و سامان امور را به ایمان و عمل صالح و البته ایمان به آنچه که به حق از سوی خداوند بر آن حضرت فرو فرستاده شده؛ ذکر فرموده است :وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ (2). با توجه به آیات 1-3 .

 پرسش

    هم اکنون؛ اما پرسشی که پس از این موضوع یعنی ایمان به ختم نبوت با رسالت خاتم النبیین ص؛ پیش می آید و خود را می نمایاند این است که آیا سنت خداوند یکتا نیز به همین جا پایان پذیرفته و او زمین و مومنین و مردم را بدون حجت گذاشته است؟ یعنی بدون حجتی از همنوع و نه حجت کتاب؟ یا آنکه چنین نیست و سنت او همچنان استمرار داشته، آن هم به نحوی دیگر و با با برگزیدگانی دیگر که هم اطاعت خدا و رسول خاتم ص را بنمایند و هم اینکه با پیروی کردن از قرآن، آیات آن را بر مردم بخوانند و ولی مومنین باشند و هدایتگر مردم به راه راست و سفارش کننده ی به حق و شکیبایی ؟ و ... ؟ که تمام اینها مواردی است که ان شاءالله در مباحث آتی و البته تحت عناوین « ولایت و امامت » بدان پرداخته و نتیجه گیری خواهد شد.



[1] - بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم.الم (1) ذَلِکَ الْکِتَابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ (2) الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ (3) وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (4) أُولَئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ (6) خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ (7 بقره).


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ